Bij bijna al onze rally’s zijn ze aanwezig: Job en Jochem van restauratiebedrijf Classic Job. Zij vormen het service team dat zich iedere rallydag inzet om alle deelnemers op de weg te houden. Hoewel de heren altijd in zijn voor een praatje, hoop je als deelnemer eigenlijk dat je ze tijdens de rally niet ziet. Niet omdat ze niet gezellig zijn – integendeel zelfs – maar vaak betekent het een vervelend gevalletje autopech. We controleren de begaanbaarheid van alle geplande wegen en verkeerssituaties in onze rally’s, maar een ongelukje ligt altijd op de loer. En zo was het direct na de eerste etappe van de Miles of Mystery raak..
Onder de rook van Krakau ging de 17e editie van de Miles of Mystery van start. Alle equipes begonnen feilloos aan de eerste etappe van de rally, die in totaal vier dagen duurt. Na een uur door de binnenlanden van Polen bereikte iedereen soepeltjes de eerste stoplocatie. Ook Job en Jochem, die na een koffie’tje hun weg vervolgden om tussen het deelnemersveld te blijven rijden. Maar na een halfuur werd Job gebeld. Aan de andere kant van de lijn equipe 28: Thomas en Stein in de blauwe Wiesmann. Zij waren zojuist flink wakker geschud door een harde klap in de bodem bij het verlaten van de stoplocatie. Een piepende oliemeter en een zwart spoor dat hen perfect volgde in de binnenspiegel duidde op één ding: een olielek.
“Ik keek naar de schade en dacht: dit is einde rally”
De motor werd door Thomas direct uitgeschakeld om verdere schade te voorkomen. Door het oliespoor te volgen kwamen ze aanlopen bij de boosdoener: het grondslot van de toegangspoort. Deze wist de carterpan bij vertrek een ‘afscheidskusje’ te geven waardoor hij nu een gat rijker was. Andere deelnemers zijn hier zonder problemen overheen gereden, maar de Wiesmann ligt erg laag bij de grond. Daar kon Thomas dus niet zo veel aan doen, maar het is zuur dat dit zo vroeg in de rally gebeurt.
Na een half uur arriveerden Job en Jochem bij de Wiesmann. Een snelle beoordeling bracht gelukkig goed nieuws: de oliepomp leek onbeschadigd en het gat zat in een secundaire carterpan die makkelijk te demonteren was. Dit bood een sprankje hoop, maar dan moest eerst het juiste onderdeel worden opgespoord. Omdat Wiesmann voor zijn techniek leunt op BMW, was het zaak om aan de hand van het motornummer te achterhalen welk specifiek onderdeel nodig was. Direct begonnen Job en Jochem contact te leggen met lokale garages, BMW-dealers, Instagram pagina’s en ook met hun netwerk in Nederland. Uiteindelijk leek er in Nederland een match te zijn. Maar na enkele uren – de Wiesmann stond inmiddels op de vrachtwagen – was op foto’s te zien dat het onderdeel helaas niet zou passen.
En dan arriveert de onverwachte held van de dag
Net op het moment dat de situatie hopeloos leek, kwam er een local langs. Een enthousiaste hobbyist die vanuit zijn roestige Skoda Fabia zijn hulp aanbood. Zijn vader kon aluminium lassen bij een vrachtwagen werkplaats in de buurt – al bleek “in de buurt” in werkelijkheid een rit van 90 minuten. Met geen betere opties stapten Job en Jochem in en volgden hem naar de werkplaats. Thomas en Stein vervolgden hun weg in de reserveauto richting het hotel, een rit van 2 uur en het begon ook al te schemeren.
Creativiteit en vakmanschap: de redding van de Wiesmann
Eenmaal aangekomen in de vrachtwagenwerkplaats snapte vader het probleem meteen. Zonder een woord Engels uit te wisselen, wist hij zorgvuldig nieuwe stukken aluminium te maken om vervolgens op de carterpan te lassen. Een uurtje later was de carterpan weer één!
Onderweg naar het hotel haalde het duo 20 liter olie in 1-literflesjes om niets aan het toeval over te laten. Terwijl de deelnemers aan hun toetje zaten, werd er op straat nog hard gewerkt. Het was improviseren zonder brug, maar met de Wiesmann achterop een vrachtwagen is eronder net genoeg ruimte voor een Job of Jochem ;-). Alles werd gereinigd, opnieuw gemonteerd en voorzien van zelfgemaakte pakkingen. Tegen middernacht kwam het moment van de waarheid.
Met goede hoop werd de motor gestart. De oliedrukmeters sloegen uit zoals ze moesten. Het onmogelijke leek gelukt: de Wiesmann was gered en kon morgen zijn weg vervolgen in de rally. De voldoening was enorm en daar werd graag een lokaal Żywiec biertje op gedronken. Dit soort successen zijn allesbehalve vanzelfsprekend, vooral onder zulke omstandigheden.
“Je zet vier, vijf lijntjes uit, en de meest onwaarschijnlijke werkt”
Voor de heren van Classic Job zijn dergelijke avonturen niet uniek. Tijdens rally’s is het vaak improviseren, beoordelen wat er ter plekke mogelijk is en het vinden van creatieve oplossingen. De kans op succes lijkt soms klein, maar met ervaring, kennis, en de bereidheid om buiten de gebaande paden te gaan, is er vaak meer mogelijk dan gedacht.